TERMES I CONDICIONS DEL PROCÉS
CRITERIS BÀSICS PER LA REALITZACIÓ DE PROPOSTES
Els criteris bàsics han de servir per delimitar les propostes vàlides i descartar aquelles que no ho siguin. Aquests criteris són:
1. Criteri de legalitat: han d’estar subjectes a la legalitat vigent. Tampoc s’acceptaran propostes que contradiguin els diferents plans municipals aprovats, ni tampoc les que ja estiguin incloses al PAM (Programa d’Actuació Municipal).
2. Criteri de competència: les propostes proposades han de ser de competència municipal (15.000€ per proposta). Es rebutjaran propostes que depenguin competencialment d’altres administracions públiques o privades.
3. Criteri econòmic i d’actuació: s’aplicaran els límits econòmics establerts a les propostes (15.000€ per proposta). Han d'estar quantificades, tenint en compte el total de l'import a disposició. Han de ser susceptibles de ser imputades al capítol 6 (inversions reals) del pressupost de despeses.
4. Criteri de viabilitat tècnica: totes les propostes es sotmetran a validació tècnica, és a dir, que tècnicament es poden realitzar i es determinarà el cost real de realització. S’han de poder executar en la seva totalitat durant l’any 2022.
5. Criteri de sostenibilitat: es descartaran aquelles propostes que generin dependència o comprometin els pressupostos municipals futurs, en relació a la despesa (no es refereix a manteniment). Tampoc poden comportar contribucions especials.
6. Criteri d’inclusió social: s’acceptaran propostes que siguin de caràcter socialment inclusives i fomentin la cohesió del municipi des del punt de vista territorial. Per contra, es descartaran aquelles propostes que plantegin accions d’exclusió social.
7. Criteri de visió de poble: han de ser propostes amb visió general de poble, i per tant, que beneficiïn al màxim de població de Begues, donant resposta a una necessitat concreta que s’ha de justificar.
8. Criteri de no particularitat: les propostes no poden contemplar subvencions a entitats. Tampoc poden contemplar el finançament a projectes no municipals ja existents.
9. Criteris de presentació: hauran de ser presentades a través d’un formulari específic que estarà disponible a la plataforma Decidim Begues!, o a través dels Punts habilitats i del taller participatiu que es durà a terme. Es presentaran durant el termini previst.
10. Criteri de població: podran presentar propostes a la plataforma Decidim Begues!, als Punts habilitats presencials, i al taller de participació, les persones majors de 16 anys, i entitats del Registre municipal d’entitats (no cal estat empadronat o empadronada). Cada persona o entitat podrà elaborar un màxim de dues propostes.
QUIN TIPUS DE PROJECTES ES PODEN PRESENTAR?
HAN DE SER PROJECTES D'INVERSIÓ. T'expliquem el què són i el què no són:
Què són?
• Una inversió és tot el que l’Ajuntament pot construir o adquirir.
• És un bé inventariable, permanent en el temps, com ara, la creació i reparació d’infraestructures o espais públics de competència municipal, urbanització d’espais, remodelació de carrers, millora de parcs, enjardinament, etc.
Què NO són?
• No són activitats, ni serveis ni subvencions ni beques ni ajuts.
• Propostes d’inversió sobre terrenys o solars no municipals.
• Reforma o adequació d’espais que nó són competència municipal (centres de salut, escoles, residències, etc.)
• Actuacions en transport públic que no són competència municipal.
• Contractació de personal o empreses per realitzar treballs o serveis
Trobaràs més informació a: https://youtu.be/f7gkHhiazsI
COM ES DURÀ A TERME LA PRESENTACIÓ DE LES PROPOSTES?
Podran presentar propostes les persones majors de 16 anys i les entitats inscrites al Registre municipal d’entitats de Begues (no cal estat empadronat o empadronada). Els partits polítics o coalicions electorals no podran presentar propostes dins d’aquest procés.
Cada persona i/o entitat, podran presentar un màxim de 2 propostes.
Es facilitarà, a través de la plataforma Decidim Begues i en punts presencials, un formulari amb els apartats mínims que ha d’incloure cada proposta: Dades de la persona/entitat, títol de la proposta, descripció (necessitat que vol resoldre, col·lectiu beneficiari, ubicació), cost aproximat de la proposta, indicar si és una proposta sostenible.
Per tal de complimentar les fitxes es podrà comptar amb l’assessorament dels serveis tècnics municipals. En aquest sentit, caldrà demanar cita prèvia mitjançant sol·licitud al correu electrònic: entitats.begues@begues.cat
També es realitzarà un taller participatiu el dijous 16 de setembre a les 18.30 h per tal de debatre de forma col·lectiva les necessitats del poble i les solucions en forma de proposta. Caldrà inscripció prèvia.
(També pots veure el vídeo: https://youtu.be/4SmvwaTjoGc)
COM ES VALORARAN LES PROPOSTES?
Una Comissió tècnica formada pel tècnic econòmic, la tècnica de participació ciutadana i el personal tècnic de les àrees de l’Ajuntament relacionades amb les temàtiques de les propostes, serà la responsable de valorar les propostes i realitzar els informes corresponents sobre cadascuna indicant si s’ajusta als requeriments especificats i si és o no viable tècnicament, jurídicament i econòmicament.
Davant de dues o més propostes similars, els serveis tècnics municipals valoraran si es poden unificar.
Es podran prioritzar les 15 propostes que seran les que passaran a la fase de votacions, en base al criteri de visió de poble, segons beneficiï al màxim de població.
INFORMACIÓ PÚBLICA DE LES PROPOSTES
L’Ajuntament farà públiques les propostes que passaran a la fase de votació a través de la web begues.cat i de la plataforma Decidim Begues!.
Es podrà convocar una sessió pública per tal que es puguin presentar les propostes. La presentació, de forma voluntària, l’ha de fer la persona i/o entitat que hagués fet la proposta.
COM ES FARAN LES VOTACIONS?
Els requisits per poder votar les propostes, que prèviament ja hauran passat la valoració tècnica són:
Tenir 16 anys o més i estar empadronat/ada a Begues.
La votació es farà seleccionant les propostes fins esgotar el pressupost de 50.000 euros. Es podrà establir un mínim de propostes o pressupost a votar.
El sistema de votació serà a través de la web https://decidim-begues.diba.cat/ i es podrà fer també presencialment els dies i lloc indicats.
QUINES SERAN LES PROPOSTES ESCOLLIDES?
Un cop finalitzat el termini de votacions, la comissió tècnica validarà els vots emesos. Es confeccionarà una llista de totes les propostes acceptades, ordenada de major a menor nombre de vots, en la qual figurarà el nom, la descripció i el cost econòmic de cada actuació proposada.
Les propostes escollides seran les que seguint l’ordre de llista esmentat fins que s’esgoti la quantitat econòmica global fixada en la convocatòria del procés participatiu.
En el supòsit que seguint l’ordre de votacions una proposta superi el llindar del pressupost total, aquesta no s’incorporarà i, seguint l’ordre, s’incorporarà aquella que no el superi, i així successivament.
COM SABREM EN QUIN PUNT D’EXECUCIÓ ESTÀ CADA PROJECTE?
L’execució de les propostes es durà a terme durant l’any 2022. Es crearà una Comissió de seguiment de les propostes escollides on hi podrà participar la persona o entitat que l’hagués proposat.
El seguiment de l’execució es farà públic a través de la Plataforma Decidim Begues!
Compartir