Vés al contingut principal

Configuració de les galetes

Fem servir galetes per assegurar les funcionalitats bàsiques del lloc web i per a millorar la teva experiència en línia. Pots configurar i acceptar l'ús de galetes, i modificar les teves opcions de consentiment en qualsevol moment.

Essencials

Preferències

Analítiques i estadístiques

Màrqueting

Conclusions del V Fòrum "Begues fa front al canvi climàtic"

Avatar: ESTHER RUFAS MAS ESTHER RUFAS MAS

ANTECEDENTS PROJECTE EDUCATIU DE BEGUES (PEB)

L’Ajuntament de Begues, amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona, des del 2006 està impulsant el Projecte Educatiu de Begues (d’ara en endavant PEB), una aposta per la millora educativa del poble. El PEB s’emmarca dins del concepte de ciutats educadores, ciutats i pobles que situen l’educació a l’eix central de la vida en comú.

El PEB és un instrument estratègic i participatiu que els governs locals tenen al seu abast per fer possible i operatiu el concepte de ciutat educadora.

El PEB és un compromís amb la ciutadania que posa l’èmfasi en l’educació entesa com un procés d’aprenentatge que es va consolidant al llarg de la vida

Des dels primers passos del projecte fins ara, diversos ciutadans, representants d’entitats, serveis educatius i professionals han format part del Grup Impulsor i dels grups de treball del PEB.

Des del Grup Impulsor s’entén que tots els ciutadans, entitats, serveis i professionals que viuen i treballen a la ciutat són agents educadors, agents sense els quals difícilment es pot aconseguir una veritable transformació cap un nou model educatiu i de poble. Per això la participació de tots aquests agents és imprescindible a l’hora de definir i planificar les actuacions del FÒRUM.

En aquests moments i després d’haver organitzat 4 fòrums, el debat del Grup Impulsor del Projecte Educatiu es centra en l’organització del seu V Fòrum amb el títol Hi som a temps? Begues fa front al canvi climàtic.

OBJECTIUS

 Conscienciar la població de Begues sobre la problemàtica del canvi climàtic.

 Potenciar accions educatives de millora de la protecció del medi ambient.

 Promoure accions que ajudin a la població de Begues a introduir canvis al seu abast per fer front al canvi climàtic.

 Generar sinèrgies entre els diferents sectors de la població per introduir canvis en els àmbits d’actuació.

RECOLLIDA DE NECESSITATS

Per tal de poder focalitzar el debat del PEB, una de les fases clau del procés de participació ha estat la de saber de què hem de parlar. D’acord amb els objectius definits i acordats pel Grup Impulsor, per tal de prioritzar les accions calia prèviament consultar a la ciutadania sobre els temes proposats. En la taula adjunta es mostren els darrers resultats enquestats.

Resultats de l’enquesta amb dades d’octubre 2021 (VEURE DOCUMENT COMPLERT A LA PÀGINA INICIAL DEL PROCÉS A DOCUMENTS ADJUNTS)

Fent una lectura i interpretació de les dades de les 108 enquestes que es van contestar (en paper i en digital), la priorització de les qüestions consultades queda de la manera següent:

1) L’impacte del deteriorament del planeta en la salut de les persones (correspon a la pregunta 12 de l’enquesta). Aquesta pregunta suma 94 punts si sumem els resultats de les caselles 4 (em preocupa) i 5 (em preocupa molt i penso que s’ha d’actuar).

2) La protecció de l’espai natural (correspon a la pregunta 7). Si sumem els resultats de les caselles 4 i 5 suma 91 punts.

3) El consum energètic i els seus efectes sobre el canvi climàtic (correspon a la pregunta 9). Si sumem els resultats de les caselles 4 i 5, suma 89 punts.

4) Com reduir el consum energètic (correspon a la casella 1). Si sumem els resultats de la casella 4 i 5, suma 86 punts.

5) L’estalvi en el consum d’aigua (correspon a la casella 11). Si sumem els resultats de la casella 4 i 5, suma 83 punts.

6) El malbaratament d’aliments (correspon a la casella 2). Si sumem els resultats de les caselles 4 i 5, suma 83 punts.

Per tot plegat, i en virtut de l’anàlisi de resultats, el Grup Impulsor ha interpretat de les dades observades que el debat del V Fòrum educatiu es basarà en tres eixos clarament identificats, en concret:

  • L’eix de la salut de les persones

  • L’eix del consum responsable

  • L’eix de les energies.

A partir d’aquests eixos d’actuació, i amb l’interès de projectar el debat de la ciutadania entorn d’un V Fòrum, es procedeix a proposar un programa detallat per l’esmentat certamen.

PROGRAMA

20 DE MAIG – 18.30 h - CONFERÈNCIA INAUGURAL HI SOM A TEMPS? BEGUES FA FRONT AL CANVI CLIMÀTIC. ARA o MAI, A CÀRREC DE SERGI LORAS, geògraf i meteoròleg a RTVE Catalunya.

27 DE MAIG – CONFERÈNCIES 18.00 h Hi som a temps? Com afecta el consum al nostre medi ambient i al planeta? a càrrec de Mercè Girona i Josep-Lluís Moner, socis fundadors del Centre d’Ecologia i Projectes Alternatius (CEPA) al Centre Cívic El Roure.

19.30 h Hi som a temps? Begues x un bon clima a càrrec de Jordi Bigues, periodista ambiental, activista ecològic i social al Centre Cívic el Roure.


ACCIONS QUE ES PODEN DESENVOLUPAR A BEGUES SEGONS LES INFORMACIONS EXTRETES DE LES CONFERÈNCIES ANTERIORS:

Segons els contingut de les tres conferències exposades al V Fòrum, el Grup impulsor proposa que les polítiques municipals s’adaptin als nous escenaris que es plantegen si volem ser respectuosos amb el medi ambient. Això representa que qualsevol iniciativa municipal contempli el paràmetre del respecte al medi ambient.

Algunes idees que s’han plantejat a les conferències i que es poden desenvolupar des de la perspectiva municipal i, en concret, a Begues són:

 Fer una prospecció de les cooperatives energètiques d’altres municipis (com el cas de Mieres) per si aquestes propostes poden ser de l’interès de la població de Begues i saber-ne més.

 Reforestació i cura dels boscos. Elaborar protocols per tal que els propietaris privats en tinguin cura.

 Identificar i difondre els tipus de vegetacions sense gaires necessitats hídriques.

 Elaborar un protocol d’ús dels refugis climàtics.

 Renovació i foment dels camins escolars i carrils bici.

 Elaborar un mapa de béns comuns (reconèixer i identificar els espais comuns del municipi).

 Fomentar els pous de recollida d’aigua de pluja a les edificacions d’obra nova.

 Fomentar el consumir menys i incentivar el decreixement.

 Treballar un distintiu mediambiental per als comerços locals que siguin respectuosos amb el medi ambient.

 Campanya de sensibilització de reducció de residus.

 Fomentar el producte de proximitat.

 Fer accions per posar en valor la deixalleria.

 Treballar per frenar la desaparició de més camps de conreu.

 Fomentar el transport col·lectiu per compartir cotxe (app).


CONCLUSIONS DEL CONSELL D’INFANTS SOBRE BEGUES FA FRONT AL CANVI CLIMÀTIC

Que el planeta s’està escalfant és una evidència. Ho podem notar en:

- el canvi de temperatures,

- en què els hiverns són cada vegada més càlids,

- hi ha menys pluges i les sequeres són més freqüents i això fa que augmenti el risc d’incendis en els boscos,

- quan plou ho fa en forma de fortes tempestes i aleshores hi ha inundacions,

- tot això fa augmentar la desertització,

- algunes especies d’animals estan canviant els seus calendaris de migració,

- també hi ha espècies invasores que abans no es trobaven aquí, com la vespa asiàtica, que fa que hi hagi menys abelles i això influeix en la reproducció d’algunes plantes,

- en els pols s’està desfent el gel i, si no es posa remei, augmentarà el nivell dels mars i algunes zones de costa retrocediran.

També veiem que cada vegada hi ha més contaminació i que això té efectes en la nostra salut. La contaminació fa augmentar les malalties respiratòries, també augmenten les al·lèrgies.

D’altra banda, els residus, especialment els plàstics, es van escampant i els podem trobar a tot arreu: al bosc, al mar... i això fa que els animals, els ocells i els peixos se’ls mengin i també es contaminin.

Per tot això, creiem que cal prendre urgentment mesures i fer alguns canvis en els nostres comportaments. Hem agrupat les propostes en quatre temes:

- Mesures per reduir la contaminació de l’aire i les emissions de gasos que produeixen l’efecte hivernacle

- Mesures per reduir la producció de residus

- Mesures per aprofitar millor l’aigua

- Mesures per millorar l’educació ambiental i la conscienciació per tenir cura del medi ambient

Entre les mesures per reduir la contaminació de l’ aire i les emissions de gasos d’efecte hivernacle, proposem:

- Reduir l’ús de transports que utilitzin derivats del petroli per funcionar i això es pot fer de les següents formes:

 Desplaçant-nos menys augmentant el teletreball. Les empreses haurien de facilitar el teletreball sempre que es pugui.

 Fent més desplaçaments a peu, en bicicleta o en patinet, i per què això sigui possible cal que els carrers tinguin les voreres i els carrils-bici ben adaptats. En especial volem demanar que es faci carril-bici fins a l’escola Sant Lluís (falta per fer l’últim tram, fins a la porta de l’escola) i que es multin els cotxes que aparquen o que s’aturen al carrilbici.

 Augmentant l’ús del transport públic i per què això passi creiem que caldria reduir els preus i garantir la neteja i la desinfecció, ja que moltes persones han deixat d’utilitzar el transport públic per la COVID, per evitar contagiar-se.

 Facilitant que les persones que fan trajectes similars per anar a la feina puguin compartir cotxe, mitjançant una aplicació pel mòbil pels veïns i les veïnes de Begues.

 Consumir més productes de proximitat, que no calgui portar-los des de lluny i impulsar que les famílies facin la compra al poble enlloc d’anar a comprar fora. Sobre això, pensem que a algunes famílies no els hi va bé l’horari del mercat els dilluns al matí ja que és molt reduït.

- Una altra manera de reduir la contaminació és consumir electricitat produïda amb energies renovables i per això proposem:

 Utilitzar a tot arreu bombetes de baix consum

 Fer una campanya per informar a les famílies sobre com estalviar electricitat: millorant l’aïllament, baixant un o dos graus la temperatura de la calefacció o l’aire condicionat, etc.

 Facilitar que les famílies i les comunitats de veïns posin plaques solars oferint-los avantatges o descomptes.

 Que l’Ajuntament, les escoles i tots els edificis públics facin us d’energies renovables i tinguin plaques solars i que posin sensors per tal que les llums només s’encenguin quan hi ha persones a les sales.

 Posar fanals amb plaques solars

 Posar punts de recàrrega pel telèfon mòbil o els ordinadors portàtils amb energia solar.

 Que els vehicles de l’Ajuntament, com els de la policia, siguin elèctrics.

 Posar punts de recàrrega pels vehicles elèctrics.

Sobre les mesures per reduir la producció de residus, proposem:

- Prohibir l’ús d’envasos de plàstic i substituir-los per envasos compostables o biodegradables.

- Anar a comprar amb bosses, carmanyoles i envasos reutilitzables

- Fer campanyes per augmentar la separació dels residus i el reciclatge i posar més contenidors.

- Fer tallers i posar llocs amb eines per impulsar que es puguin reparar i reaprofitar coses que es porten a la deixalleria com mobles, bicicletes o alguns electrodomèstics.

- Utilitzar menys paper fent-ho tot amb l’ordinador, en format digital.

- Posar més papereres

-Posar màquines per reciclar llaunes o ampolles de plàstic que quan les utilitzes et donin algun tipus de premi.

- Promoure que les famílies tinguin horts i facin compostatge.

En tercer lloc, entre les mesures per reduir el consum d’aigua proposem:

- Informar a les famílies sobre com poden estalviar aigua fent una campanya de consells pràctics.

- Aprofitar l’aigua de bullir els aliments i recollir l’aigua de la pluja en dipòsits per regar les plantes, els jardins i els horts.

- Modificar el temporitzador dels polsadors d’algunes fonts que es mantenen obertes durant molta estona o bé posar polsadors que s’hagin de mantenir premuts.


I per acabar, les propostes per millorar l’educació ambiental que volem fer, són:

- Fer tallers i exposicions sobre el canvi climàtic i les mesures per fer-li front.

- Mantenir els boscos nets per tal d’evitar incendis

- Organitzar una recollida de residus i deixalles al bosc

- No tallar arbres i, si cal fer-ho, plantar-ne més per substituir aquells que s’han tallat.


Aquestes són les propostes que fem els nois i noies del Consell d’Infants de Begues per reduir els efectes del Canvi Climàtic i evitar situacions més

complicades.


Consell d’Infants i Grup Impulsor

Begues, febrer de 2023

Reportar contingut inapropiat

Aquest contingut no és apropiat?

Motiu:

Confirmar

Si us plau, inicia la sessió

La contrasenya és massa curta.

Compartir