QUÈ ÉS I PER A QUÈ SERVEIX UNA ORDENANÇA DE TRANSPARÈNCIA I ADMINISTRACIÓ DIGITAL?
L’increment de l’eficàcia administrativa i la possibilitat d’oferir nous serveis públics són avui dia factors importants de millora de la qualitat de vida i, més enllà, de la cohesió social. La innovació constant en l’àmbit de les xarxes de telecomunicacions i els sistemes informàtics requereix l’adaptació de la normativa vigent, per tal d’aprofitar-ne els avantatges i dotar les actuacions administratives de plena validesa legal.
D’altra banda, la creixent demanda social de transparència per part de la ciutadania ha de trobar una resposta en l’ordenament jurídic local, que faci front a les necessitats d’obtenir informació així com a la possibilitat de participar en les polítiques públiques. Aquesta Ordenança està també dirigida a incorporar aquest nou àmbit d’acció i, així, aprofitar el potencial de les eines tecnològiques existents per donar compliment a les disposicions legals vigents de forma adaptada a les necessitats del món local.
L'entrada en vigor de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques i la Llei 40/2015, de 1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic va constituir una oportunitat per l'Ajuntament de Begues per aconseguir que els mitjans electrònics esdevinguessin el canal habitual per relacionar-se amb els ciutadans i ciutadanes. El posterior desenvolupament d’aquestes normes realitzat pel Reial Decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'Actuació i Funcionament del sector públic per mitjans electrònics constitueix l’ocasió per consolidar l’administració digital al municipi de Begues.
L'aprovació d'aquesta Ordenança permet dotar-se d'una norma pròpia que concreti com s'apliquen aquestes normes a l'Ajuntament de Begues i consolidar l’administració digital, tot reforçant els drets de la ciutadania en un context de seguretat jurídica, eficiència administrativa i innovació pública.
EN QUÈ CONSISTEIX EL PROCÉS PARTICIPATIU?
L’Ajuntament de Begues ha constituït una Comissió d’Estudi formada per personal tècnic de diferents àmbits com l'administració electrònica, transparència, serveis jurídics, secretaria, noves tecnologies, serveis econòmics, oficina d'atenció ciutadana i recursos humans i, per la regidora d'administració electrònica i transparència.
Però l'ordenança de transparència i administrció digital afecta a tots i totes com a ciutadans i ciutadanes del poble, i tothom té dret a participar de com volem que sigui aquesta Ordenança. Per això, s’informa a la ciutadania en general, associacions i entitats, i qualsevol que es vegi afectat per aquest reglament, que s’obre un termini per fer qualsevol proposta, suggeriment o comentari al respecte d’aquesta nova Ordenança.
La Comissió d'estudi ofereix un primer esborrany sobre el qual es pot opinar en relació als aspectes següents:
a) Els problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa.
b) La necessitat i oportunitat de la seva aprovació.
c) Els objectius de la norma.
d) Les possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores.
INFORMACIONS SOBRE TRANSPARÈNCIA I GOVERN OBERT
Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern
https://www.gencat.cat/governacio/pub/sum/secgral/Llei192014_transparenciaQL97.pdf
Decret 8/2021, de 9 de febrer, sobre la transparència i el dret d'accés a la informació pública
https://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/8339/1835612.pdf
Portal de transparència de l'Ajuntament de Begues
https://www.seu-e.cat/ca/web/begues/govern-obert-i-transparencia
Tràmit "Accés a la informació pública"
https://www.begues.cat/ajuntament/10-tramits-i-gestions/tramits/acces-a-la-informacio-publica.html
Espais de participació
https://www.begues.cat/govern-obert/espais-de-participacio/
Processos participatius
https://www.begues.cat/govern-obert/processos-participatius/
Decidim Begues!
https://decidim-begues.diba.cat/
Dades Obertes
https://www.seu-e.cat/ca/web/begues/dades-obertes
Cartes de Serveis
https://www.begues.cat/govern-obert/cartes-de-serveis/
Queixes i suggeriments
https://www.begues.cat/ajuntament/10-tramits-i-gestions/tramits/6111-queixes-suggeriments-i-propostes.html
Xarxes socials de l'Ajuntament de Begues:
INFORMACIONS SOBRE ADMINISTRACIÓ DIGITAL
Llei 39/2015, d'1 d'octubre del procediment administratiu comú de les administracions públiques
https://www.boe.es/boe_catalan/dias/2015/10/02/pdfs/BOE-A-2015-10565-C.pdf
Llei 40/2015, de 1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic
https://www.boe.es/buscar/pdf/2015/BOE-A-2015-10566-consolidado.pdf
Reial Decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'Actuació i Funcionament del sector públic per mitjans electrònics
https://www.boe.es/eli/es/rd/2021/03/30/203/dof/cat/pdf
Decret legislatiu 2/2003, de 28 d’abril, amb l’objectiu de fixar els criteris generals i les regles específiques per a l’ús dels mitjans electrònics
https://www.boe.es/buscar/pdf/2003/DOGC-f-2003-90008-consolidado.pdf
Seu electrònica de l'Ajuntament de Begues
https://www.seu-e.cat/ca/web/begues/seu-electronica
Portal de tràmits electrònics de l'Ajuntament de Begues
https://www.begues.cat/ajuntament/10-tramits-i-gestions/tramits/
Tauler d'anuncis de l'Ajuntament de Begues
https://tauler.seu.cat/inici.do?idens=802070005
Factura electrònica de l'Ajuntament de Begues
https://www.begues.cat/ajuntament/10-tramits-i-gestions/factura-electronica/
Oficina d'Atenció Ciutadana de l'Ajuntament de Begues
https://www.begues.cat/ajuntament/serveis/oficina-atencio-ciutadana/
Carpeta Ciutadana "El Meu espai" (interadministrativa)
https://seu-e.cat/mygov
Notificacions electròniques
https://usuari.enotum.cat/webCiutada/login?codiOrganisme=802070005&codiDepartament=802070005
COM ES POT PARTICIPAR?
La participació s’haurà de fer mitjançant la plataforma Decidim Begues! a través de l'apartat de PRESENTACIÓ DE PROPOSTES.
TERMINIS
1. El termini de participació és d’un mes (des del 21 d'octubre de 2021 al 21 de novembre de 2021, ambdós inclosos).
2. Un cop finalitzat aquest termini, la Comissió d’Estudi es reunirà per avaluar les vostres propostes i redactar l'Ordenança provisional que s’aprovarà en la propera sessió de Ple que es celebri.
Cada persona que hagi col·laborat en el procés participatiu, a través del procediment esmentat anteriorment, rebrà una resposta individualitzada en relació amb les seves propostes, indicant en tot cas i de manera argumentada si s’han estimat o no i els motius d’aquesta decisió.
3. Un cop passat el Ple, i en cas que l'Ordenança s’aprovi provisionalment, s’obrirà un període d’exposició pública on podreu consultar de nou el document i fer les al·legacions que considereu oportunes.
4. Després d’aquest període d’exposició pública, la Comissió d’Estudi redactarà el text final de l'Ordenança, que haurà d’aprovar-se definitivament en una nova sessió de Ple.
En qualsevol cas, i fins a l’aprovació definitiva d’aquesta Ordenança, en aquest mateix espai de participació de la Plataforma Decidim Begues i del web municipal podreu trobar tota la informació de les accions que es vagin desenvolupant.
PER A MÉS INFORMACIÓ
• Telèfon: 93 639 05 38
• Mail: begues@begues.cat
• A través del formulari de contacte de la web municipal:
http://www.begues.cat/altres-continguts/contactar/